بلاگ

پاک کردن روغن از روی فرش در منزل

پاک کردن روغن از روی فرش در منزل: اگر فرشتان به روغن آغشته شده است و به دنبال راه چاره‌ای برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش هستید، با ما همراه باشید تا فرشتان را عاری از لکه کنید.

ما در این مطلب قصد داریم چندین روش و راهکار حرفه ای برای پاک کردن روغن از روی فرش در منزل را آموزش دهیم که برای همیشه از شر آن راحت شوید.

مواد زیادی هستند که به سختی از روی فرش و گلیم پاک می شوند. اما هیچکدام به سرسختی روغن نیست. اغلب لکه ها در صورت پاک شدن و پاک نشدن، از همان لحظه نمایان هستند که به صورت کامل تمیز شده اند یا خیر! اما لکه روغن به گونه ای است که فکر می کنید تمیز شده است، اما بعد از گذشت چند روز می بینید که مجددا بر روی آن گرد و خاک چسبیده و جای لکه نمایان می شود.

آموزش پاک کردن چربی از روی موکت ، فرش ، مبل یا لباس

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با نمک، آرد، جوش شیرین یا نشاسته

مرحله اول:

برای تمیز کردن لکه روغن از قالی، اولین چیزی که باید بدانید این است که نگذارید دیر شود! به محض اینکه روغن بر روی فرش ریخت شروع به تمیز کردن کنید. هر چه زمان بیشتری از آغشته شدن فرش به روغن بگذرد، احتمال تمیز شدن آن کمتر و همچنین کار شما سخت تر می شود.

اگر روغن بر روی فرش خالی شد، به سرعت یک دستمال بزرگ برداشته و نگذارید، روغن به سطح زیادی نفوذ کند و پراکنده شود. اگر در دسترستان نمک، آرد، جوش شیرین یا نشاسته دارید سریعا از آن استفاده کرده و بر روی سطح روغنی به صورت از سمت بیرون به داخل بریزید.

این مواد ذکر شده آسیبی به بافت فرش نمی زند. بلکه باعث جذب بسیار عالی آن می شود.

مرحله دوم:

پس از گذشت چند دقیقه که مواد کاملا روغن را جذب کرد و ظاهر آن نیز کاملا نم دار شد، با جارو برقی آن را تمیز کرده و مجددا در قسمت زیر کار و همچنین روی کار مواد( نمک، آرد، جوش شیرین یا نشاسته) ریخته و مدت بیشتری می گذارید تا روغن را کاملا جذب کند.

پس از گذشت چند ساعت، انگار که هیچ روغنی برر روی فرش نریخته بوده است. اما برای اینکه سطح فرش کاملا تمیز شود آن را با آب گرم و مواد شوینده‌ی مناسب شسته و آبکشی نمایید و خشک کنید.

نحوه ریختن نمک یا جوش شیرین بر روی سطح روغنی

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با سرکه و صابون

روش دیگری برای پاک کردن لکه روغن از فرش این است، که مانند مرحله قبل روغن را از روی فرش پاک کرده و بعد با یک ذستمال آغشته به سرکه بر روی قسمت روغنی بکشید. پس از تمیز کردن با سرکه آن را بوسیله صابون شسته و آبکشی و خشک نمایید.

تمیز کردن لکه روغن از روی فرش در منزل

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با حلال روغن

یکی از روش های دیگر و تخصصی، پاک کردن به وسیله حلال های رنگی می باشد. حلال های رنگی تمیز کننده روغن معمولا برای تمیز کردن لکه های غذاهای روغنی مانند آبگوشت و خورشت می باشد.

از محلول مد نظر بر روی لکه ریخته و پس از جذب آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

نحوه تمیز کردن با حلال رنگی تمیز کننده روغن :

یک لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3% در ظرفی ترکیب کرده و با فرچه بر روی قسمت روغنی بکشید.

از آنجایی که این محلول شیمایی است سعی کنید که این مواد زمان زیادی بر روی فرش نماند تا باعث آسیب شود. پس از جذب آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

تمیز کردن لکه چربی از روی فرش با مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن روغن از روی فرش، می توانید با استفاده از آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

با حل کردن چند قطره مایع ظرفشویی در آب ولرم و سپس با استفاده از فرچه یا مسواک شروع به کف مالی کردن آن قسمت های روغنی نمایید. ممکن است روغن مانع از کف کردن شود ولی به اندازه کافی از محلول بر روی آن بزنید و فرچه بکشید تا تمیز شود.

در انتها توجه داشته باشید که آن سطح کف مالی شده را به خوبی آبکشی نمایید تا مواد شوینده آن کاملا تمیز شود.

ماندن کف بر روی سطح فرش موجب پوسیدگی فرش در مرور زمان می شود.

پا کردن روغن از روی فرش در منزل با ساده ترین روش

تمیز کردن لکه روغن از روی موکت، همانند فرش می باشد.

تمیز کردن لکه چربی از روی فرش با آمونیاک

آمونیاک نیز مواد شیمیایی است که باری پاک کردن چربی از روی فرش مناسب است. 50 میلی‌لیتر آمونیاک و 200 میلی‌لیتر آب گرم را ترکیب کرده، سپس با فرچه بر روی بخش روغنی مالیده و سریعا ان را آبکشی می کنیم. آمونیاک اگر زمان زیادی بر روی فرش بماند موجب کمرنگ شدن و پوسیدگی فرش می شود.

پک کردن روغن با استفاده از خمیر اصلاح

با استفاده از خمیر اصلاح می توانید لکه های خورشت را براحتی پاک کنید. خمیر اصلاح علاوه بر تمیز کردن لکه های روغن باعث از بین بردن بوی آن نیز می شود.

پاک کردن هر نوع لکه روغنی اعم از واکس، کرم پودر و … بوسیله خمیر اصلاح شما را شگفت زده خواهد کرد.

پاک کردن روغن از روی فرش با الکل

الکل هم محلول مناسبی برای پاک کردن روغن از روی فرش در منزل می باشد. با ریختن الکل در قسمتی که چرب است و پس از گذشت مدت کوتاهی، آن را با مواد شوینده مناسب شسته و از تمیزی آن لذت ببرید.

الکل باعث از بین بردن بوی نامطلوب چربی نیز می شود.

از راهکارهای ذکر شده می توانید برای پاک کردن روغن از روی مبل ، لباس ، پتو و … هم استفاده کنید.

در صورتی که فکر می کنید زمان یا حوصله کافی برای تمیز کردن چربی ندارید؛ می توانید فرش خود را به قالیشویی بسپارید و تمیزتر از آنچه که تصور می کنید تحویل بگیرید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا