بلاگ

ترفندهای جالب برای از بین بردن زردی فرش و ریشه پس از شستشو

رنگ فرش شما هر چه باشد ریشه آن سفید است. رنگ سفید هم که به سرعت چرک و سیاهی میگیرد. گاها پس از شستشوی فرش نیز ریشه فرش زرد ‌می‌شود. در این مقاله، راهکارهای ساده برای تمیز کردن زردی ریشه فرش و همچنین از بین بردن زردی فرش نیز بیان شده است با ما همراه باشید.

جلوگیری از کثیف شدن ریشه فرش

ریشه فرش به علت رنگ سفیدی که دارد زود کثیف میشود. برای نگهداری و جلوگیری از کثیف شدن آن باید مراقبت کرد. ریشه فرش به استحکام خود فرش نمی‌رسد؛ زیرا نخ ابریشم یا نخ طبیعی است که مانند فرش تراکم سازی نشده است. سعی کنید پس از خرید یا شستن فرش آن را با چسب پهن به سمت زیر فرش، تا بزنید تا هم تمیز بماند هم بافت آن آسیب نبیند.

از بین بردن زردی ریشه فرش

علت زردی ریشه فرش

قبل از اینکه بخواهیم ریشه زرد شده فرش را تمیز کنیم باید علت آن را بیابیم. نحوه شستشوی غیراستاندارد مهمترین عاملی است که باعث ایجاد زردی ریشه فرش و خود فرش می شود. این 3 مورد، از دلایل اصلی زرد ماندن ریشه و فرش هستند:

  • تمیز نشستن فرش
  • عدم آبگیری صحیح فرش
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب برای فرش هایی که چسب ترمز دارند

رفع زردی ریشه فرش

اگر پس از شستشو و خشک کردن فرش، زردی‌ها بیرون زد باید مجدد فرش را بشویید. اگر فقط ریشه زرد مانده بود، می‌توانید آن را با روش‌های ذکر شده در ادامه تمیز کنید.

روش‌‌های طلایی برای رفع زردی ریشه فرش

قبل از هر چیز باید در برای شستن از مواد شوینده مناسب استفاده کنید، به صورت تمیز پارو کشی کنید و همچنین قسمت ریشه را با فرچه و مواد شوینده مجزا بشویید. در حین آبکشی توجه داشته باشید که آب شفاف و بدون زردی از فرش خارج شود. اگر هنوز آب زرد پس می‌دهد پس فرش خوب تمیز نشده است.

چندین مواد جهت از بین بردن زردی ریشه فرش پس از شستشو و خشک شدن آن:

سرکه سفید

ابتدا مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید و به آرامی روی ریشه فرش بزنید. دقایقی صبر کنید که زردی از بین برود. سپس آبکشی کرده و آن را خشک کنید. اگر نیاز بود مجدد این روش را تکرار کنید تا زردی کاملا از بین برود.

ترکیب سرکه سفید و نمک

اگر سرکه سفید به تنهایی افاقه نکرد می توانید از ترکیب سرکه با نمک جهت رفع زردی ریشه فرش استفاده کنید. به اندازه مساوی نمک و سرکه را مخلوط کرده و با آب ترکیب کنید. ریشه زرد را با این محلول شسته و سپس آبکشی نمایید و خشک کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موارد پر کاربرد برای سفید کردن و ضدعفونی کردن است. از جوش شیرین برای سفید کردن زردی ریشه فرش هم میتوانید استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و روی ریشه‌ها بزنید. پس از گذشت چندین دقیقه محل را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

مایع ظرفشویی

مقداری مایع ظرفشویی را در آب حل کنید و روی ریشه‌های زرد بمالید تا بخوبی کف کند. مقداری فرچه بکشید و سپس بخوبی آبکشی نمایید و بگذارید خشک شود.

به جای مایع ظرفشویی می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی، شامپو فرش، شامپو نیز استفاده کنید.

پودر صابون

پودر صابون یا صابون کهنه‌شور در سفید کردن فوق العاده‌اند. ابتدا محل را خیس کنید سپس پودر صابون بزنید و مقداری فرچه بکشید. سپس با آب بخوبی محل را عاری از کف کنید و آبکشی نمایید.

بخوانید: پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبل

رفع زردی فرش و ریشه آن

از چه موادی برای رفع زردی ریشه فرش نباید استفاده کرد؟

از مواد زیر نباید برای رفع زردی ریشه فرش استفاده کرد؛ زیرا بسیار قوی هستند و اگر روی فرش ریخته شود موجب پخش رنگ یا از بین بردن رنگ آن می‌شوند. همچنین موجب پوسیدگی زودرس نیز می‌شوند.

  • وایتکس
  • هیدروژن پراکسید
  • آمونیاک اسید

آیا خشک کردن فرش در زرد نشدن آن موثر است؟

خشک کردن فرش به اندازه تمیز شستن فرش اهمیت دارد. فرش را پس از شستن در جهت درست، لول شده قرار دهید تا آب آن خارج شود و سبکتر شود تا بتوانید آن را راحتتر روی دیوار یا پشت بام پهن کنید.

لول ماندن فرش خیس موجب بو گرفتن آن می‌شود.

فرش را در جای تمیز و خشک و در معرض آفتاب پهن کنید تا سریع خشک شود و آب آن به یک طرف فرش سرازیر نشود تا آن قسمت زرد شود.

قبل از جمع کردن فرش ریشه‌های آن را بررسی کنید اگر زرد شده بود همانجا اقدام به تمیز کردن نمایید.

از شستن فرش با آب داغ خودداری کنید. آب سرد فرش را بخوبی تمیز می‌کند.

بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی لباس و فرش

برخی از فرش‌ها که دارای چسب ترمز هستند حتما پس از شستشو رنگ زرد پس می‌دهند. برای شستن آن باید از شامپو فرش مرغوب یا صابون استفاده کنید. استفاده از پودر لباسشویی موجب پس دادن زردی میگردد. همچنین پس از شستن آن را در سطح مسطح جلوی آفتاب پهن کنید تا سریع خشک شود.

در صورتی که از پس تمیز کردن رنگ زرد فرش و ریشه در خانه برنیامدید می‌توانید با قالیشویی تماس بگیرید و تمیز کردن آن را به قالیشویی بسپارید.

جلوگیری از زرد شدن فرش پس از شستشو و از بین بردن زردی ریشه فرش

زرد شدن فرش و ریشه آن علل مختلفی دارد. از جنس فرش تا نحوه شستن و خشک کردن فرش در این مورد مهم هستند. اگر فقط ریشه زرد مانده بود می‌توانید با استفاده از موادی چون سرکه، جوش شیرین، و مواد شوینده آن را تمیز کنید. در صورت تمیز نشدن آن می‌توانید آن را به قالیشویی بسپارید تا ریشه زرد فرش را برایتان سفید و تمیز کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا