بلاگ

علت پرز دادن فرش، از بین بردن پرز فرش ماشینی و دستباف با تکنیک‌های ساده

پرز دادن فرش از مسایل عادی برای فرش و قالی‌هاست زیرا فرش ها از نخ‌ و الیاف‌های طبیعی و اکرولیک تشکیل شده‌اند. البته پرزدهی فرش ممکن است برای شما یک دغدغه جدی باشد؛ زیرا پرز با راه رفتن در سطح خانه پخش شده و روی وسیله‌ها می‌نشیند و یا وقتی روی فرش می‌نشینید لباستان پر از پرز می‌شود. ناگفته نماند که فرش نو اصولا پرز زیادی می‌دهد. با چند تکنیک ساده می‌توانید پرز‌های فرش را براحتی کم کنید و یا از بین ببرید؛ که در ادامه به آن پرداخته شده است.

پرز دادن فرش نو

حتما با خرید فرش گرانقیمت و کیفیت بالا انتظار پرز دادن فرش را ندارید. یا از خود می‌پرسید فرش نو پرز می‌دهد؟

به علت استفاده از الیاف همه‌ی فرش‌ها ( حتی فرش ابریشم) هم پرز دارد. اما میزان پرزدهی فرش بستگی به کیفیت دارد. بستگی به اینکه فرش مشهد، فرش کاشان یا فرش تبریز خریداری کرده‌اید و چه تراکمی دارد؛ پرز فرش هم با توجه به این موارد کم و زیاد می‌شود.

علت پرز دادن فرش

فرش کاشان در ابتدا پرز زیادی دارد که با چندین بار جارو کشی میزان پرز آن بسیار کم می‌شود. برای از بین بردن فرش از هر روشی استفاده ننمایید ممکن است به بافت و کیفیت فرشتان آسیب بزنید.

فرش‌هایی با تراکم بالا، مانند فرش 1200 شانه و 1500 شانه، به دلیل ضخامت بیشتر و استحکام بافت، پرزدهی کمتری دارند. این فرش‌ها به دلیل تراکم بالای گره‌ها، از انسجام و استحکام بیشتری برخوردارند و در نتیجه الیاف آن‌ها کمتر جدا می‌شوند.

پرز فرش چیست؟

به الیاف ریز و کرک مانند که از سطح فرش نمایان هستند و به راحتی جدا می‌شوند، پرز می گوییم. اگر بادست روی سطح فرش نو دست بکشید یک گوله کوچک پرز به دستتان می آید. حال مقدار پرز دادن فرش بستگی به جنس فرش، تراکم فرش و چند شانه بودن آن دارد.

بخوانید: راهکار مناسب برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک

آیا فرش‌های خوب پرز می‌دهند؟

تمامی افراد می‌توانند با روش‌های مختلف، علت پرز دادن فرش ماشینی را به‌راحتی از بین ببرند و نگرانی از این بابت نداشته باشند. عدم پرزدهی فرش ماشینی به‌صورت طبیعی نشان‌دهنده آن است که در تولید فرش ماشینی به‌ جای استفاده از نخ و الیاف مرغوب، از مواد پلاستیکی استفاده شده است. این فرش‌ها به‌ مرور زمان نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهند و کدر و سفت می‌گردند.

از بین بردن پرز فرش ماشینی

علت پرز زیاد فرش چیست؟

پرزدهی فرش ماشینی دلایل خاص و متعددی دارد. 7 دلیل مهم که موجب پرز دهی زیاد فرش می‌شود عبارتند از :

  • استفاده از الیاف ضایعاتی در فرش و استفاده از الیاف نامرغوب و نامناسب در بافت فرش
  • تنظیم نبودن دستگاه ریسندگی
  • عدم تناسب تاب نخ‌های فرش
  • آهار نامناسب فرش
  • متناسب نبودن آب و روغن به‌کاررفته در آماده‌سازی الیاف فرش
  • توجه نکردن به پرداخت و تکمیل آن
  • بلندی نامناسب نخ خاب

✔️ فرش‌های ماشینی که رنگ تیره؛ مانند سرمه‌ای دارند، پرزدهی بیشتری نسبت به فرش‌های روشن و کرم دارند. الیاف تیره در پروسه تولید نازک‌تر می‌شوند و پرز بیشتری تولید می‌کنند.

✔️ سایش و اصطکاک ناشی از رفت و آمد زیاد روی فرش، می‌تواند باعث جدا شدن الیاف و پرزدهی آن شود.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم؟

از بین بردن پرز فرش راه‌های مختلفی دارد، اما در نظر داشته باشید که به یکباره نمی‌توانید پرز فرش ماشینی را به طور کامل از بین ببرید. به مرور زمان و استفاده از فرش پرز آن کم می‌شود؛ اما اگر فرشتان پرز خیلی زیادی دارد و روان شما را بهم ریخته است و نمی‌توانید صبر کنید با چند روش زیر می‌توانید پرز فرش ماشینی را کم کنید.

✔️ جارو کشیدن فرش

ساده ترین کاری که برای کم کردن پرز فرش به کار می رود استفاده از جارو برقی است. با استفاده از سری پرزگیر جارو برقی روی تمام نقاط فرش؛ با مکش قوی جارو بکشید. در صورت نیاز این کار را چندین بار تکرار کنید تا حجم پرزها کم شود.

از بین بردن پرز فرش با جارو برقی مکش بالا

✔️ شانه زدن فرش با فرچه

روش بعدی برای کم کردن پرز فرش، شانه زدن صحیح آن است. با یک فرچه تمیز که آن را مقداری خیس کرده‌اید روی فرش به آرامی بکشید. البته این کار کمی زمانبر و خسته کننده است. اما تکرار چند روز این روش بسیار جوابگو است.

✔️ استفاده از چسب

مقداری چسب نواری یا کاغذی جدا کنید و بر روی فرش به صورت ضربه‌ای بزنید. در این روش میزان زیادی از پرزهای اضافی فرش به چسب، چسبیده و کم می‌شود.

✔️ استفاده از دستگاه پرزگیر

برای از بین بردن پرز فرش، از دستگاه‌های مخصوص پرز گیر هم می‌توانید استفاده کنید. فروشگاه‌های آنلاین و حضوری این ابزارها را برای فروش در اختیار شما قرار می‌دهند.

✔️ شستشوی فرش

در نهایت اگر با روش‌های فوق، میزان پرز فرش کم نشد یا از انجام روش‌های ذکر شده خوشتان نیامده؛ شستن فرش، پرزها را به میزان بسیار زیادی کم می‌کند. برای آشنایی با مواد شوینده مناسب برای شستن فرش کلیک کنید.

پرز دادن فرش دستباف

فرش دستباف از الیاف طبیعی بافته شده است.طبیعی است که پرز دهد. در روزهای اول استفاده، میزان پرز فرش دستباف زیاد است که می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که برای کم کردن پرز فرش ماشینی بیان شد، استفاده کنید.

علت پرز دادن فرش دستباف

علت پرز فرش دستباف

پرز دادن فرش دستباف علت‌های زیادی را دارد. از متداولترین آنها می‌توان به تنظیم نبودن دستگاه بافندگی و ریسندگی، دمای بسیار ناخوشایند،پایین بودن کیفیت مواد استفاده شده و غیره اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به علت پرز دادن فرش ماشینی و دستباف اشاره شد. همچنین مهمترین تکنیک‌های از بین بردن پرز فرش ماشینی و دستباف در خانه نیز بیان شد. کم کردن پرز فرش بدون آسیب امر مهمی است که با خواند نکات بالا و همچنین عمل به آن می‌توانید انجام دهید. اگر شما هم روش جالبی برای از بین بردن پرز فرش دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا