بلاگ

بهترین راه کارهای تمیز کردن مبل چرم ✔️ جلوگیری از ترک خوردن آن✔️

مبلمان چرم سلیقه افراد خاص پسند است. با دکوراسیون خاص و زیبا می‌توان نشیمن را، با مبل چرم دیزاین نمود. اما نگهداری از مبلمان چرم نیز کار سختی است! چرم مصنوعی و چرم طبیعی هر کدام، شیوه‌های نگهداری خاصی دارند و باید طبق اصول خاصی از آنها مراقبت کرد. استفاده از سرویس مبلمان چرم؛ در خیلی از شرکت‌ها و ادارات شیک کاربرد دارد. اگر شما هم جزو افراد زیبا پسندی هستید که از مبلمان چرم یا صندلی‌های چرم استفاده می‌کنید و اکنون به مشکل نظافت آن برخورده اید با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن مبل چرم در خانه آشنا شوید.

آشنایی با تمیز کردن مبل چرم و روش‌های نگهداری از آن

چگونه مبل چرمی را در خانه تمیز کنیم ؟

قبل از هر چیز باید به خاطر داشته باشید که نظافت روزانه اصل تمیز ماندن هر چیزی است. با جارو کشیدن گوشه‌های مبل و همچنین گردگیری با یک دستمال نرم و خشک به صورت روزانه یا هفتگی برای تمیز ماندن و طول عمر بالای مبلمان چرم؛ کمک بسزایی دارد.
اما در شرایطی که روی مبل چرم لکه ایجاد می‌شود چه باید کرد؟
قاعدتا نوع لکه در نحوه تمیز کردن مبل چرم بسیار اهمیت دارد، که در ادامه با تمیز کردن انواع لکه‌ها بنا به نوع چرم و رنگ مبل چرم آشنا می‌شویم.

تمیز کردن گرد و خاک و لکه‌های ساده از روی مبل چرم

برای تمیز کردن گرد و خاک از سری درز تمیزکن جاروبرقی خود استفاده کنید؛ که هم قدرت مکش قوی تری دارد و هم باریک است و در قسمت‌هایی که قابلیت نفوذ دست وجود ندارد، قابل استفاده است.

حتما بارها با فشار انگشت در گوشه‌های مبل متوجه آشغال‌های ریز زیادی شده‌اید که معلوم نیست آنجا چکار می‌کنند!؟
در مرحله بعدی اگر در قسمت‌هایی از سطح مبلمان چرم لکه‌ای مشاهده می‌کنید همین حالا تمیز کنید. اگر لکه در حد جای دست چرب و یا جای شکلات و مربا و یا چنین چیزی است که براحتی پاک می‌شود از دستمال نرم و نم‌دار استفاده کنید و براحتی تمیز می‌شود.
اما اگر لکه سخت‌تری است ترجیحا از لکه بر استفاده کنید اما اگر مواد لکه بر ندارید با همان دستمال نرم و مقداری مایع ظرفشویی می‌توانید مبلتان را تمیز کنید.

یک مزیت بسیار خوب مبلمان چرم نفوذ نکردن آب به داخل ابر و اسفنج مبل است. البته در قسمت‌هایی که دوخت و درز وجود دارد مراقب باشید که امکان نفوذ آب بالاست.

تمیز کردن مبل چرم در خانه

پاك كردن مبل چرمي سفید یا رنگ روشن

آیا مبلمان چرم سفید یا رنگ روشن نیز به همین راحتی پاک می‌شود؟ قطعا در جواب باید گفت خیر! زیرا چرم صنعتی به نسبت چرم طبیعی رنگ پذیری بیشتری دارد و متاسفانه روی سطوح چرم روشن این لکه رنگی پیداست.
اما نگران نباشید با استفاده از چندین روش می‌توانید آن را کاملا تمیز کنید.

3 روش برای از بین بردن لکه از روی مبل چرم سفید یا رنگ روشن

  1. با استفاده از مواد لکه بر که برندهای مختلفی در بازار وجود دارد می‌توانید لکه‌های مبل را از بین ببرید. این مواد به صورت کرم یا اسپری موجود هستند. مواد کرم تارتر را به صورت دورانی روی قسمت لکه بمالید و پس از چند لحظه با دستمال یا اسفنج نرم تمیز کنید. از مواد اسپری هم مانند شیشه پاکن اندکی روی دستمال اسپری کنید و روی سطح لکه بمالید تا از بین برود.
  2. در روش دوم اگر مواد بالا را در دسترس ندارید می‌توانید از سرکه سفید و مقداری آب استفاده کنید. کمی سرکه را با آب ترکیب کنید و روی لکه ماساژ دهید تا آن را از بین ببرد. این روش برای از بین بردن لکه‌هایی که رو به زردی یا قرمزی هستند موثر است.
  3. یکی از مواد پرکاربرد نیز صابون یا پودر صابون آماده است؛ که می‌توانید برای از بین لکه‌های رنگی روی مبل چرمی استفاده کنید.

نکات مهم:

  • قبل از استفاده مواد حتما آن را در قسمتی از مبل که قابل دید نیست تست کنید.
  • در حین تمیز کردن، فشار زیاد ممکن است به سطح چرم آسیب وارد کند. پس لطفا آرامتر!
  • حتما پس از شستشو سطح مبل را خشک کنید.

پاك كردن مبل چرمي مشکی یا رنگ تیره

پاک کردن مبل چرم مشکی، زرشکی یا یشمی به علت تیره بودن خیلی کار سختی نیست. اما در تمیز کردن مبل چرم تیره نیز باید دقت کرد تا آسیبی به مبلمان نرسد.
برای تمیز کردن اغلب لکه‌ها سعی کنید از مواد تمیز کننده مخصوص مبل چرم، استفاده کنید. استفاده از الکل، استون، لاک پاکن و سایر مواد تمیز کننده برای تمیز کردن پارچه چرم مناسب نمی‌باشد.
در صورتی که مواد تمیز کننده ندارید وازلین با یک تکه پنبه نیز وسیله کاربردی و مناسبی برای تمیز کردن لک از روی مبل چرم تیره می‌باشد.

تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی مبلمان چرم

برای از بین انواع مختلف لکه‌ها راه کارهای مختلفیوجود دارد که با کمک آنها می‌توانید مبل چرم خود را تمیز کنید.

✔️ پاک کردن لکه روغن:

لکه‌های روغنی به راحتی از سطح چرم پاک می‌شوند. با دستمال یا یک تکه پنبه نرم به آرامی آن را ماساژ دهید تا کل چربی گرفته شود. در صورتی که چربی زیاد است می‌توانید از مایع ظرفشویی کمک بگیرد و آن را تمیز کنید.

✔️ پاک کردن لکه جوهر یا خودکار:

یک تکه پنبه را با وازلین یا کرم مخصوص مبل چرم آغشته و بر روی سطح خودکاری بکشید. در صورتی که چرم شما با این روش پاک نشد از الکل استفاده کنید ولی در نهایت یادتان باشد که سطح الکلی را بخوبی با دستمال تمیز کنید.

✔️ پاک کردن لکه لوازم آرایشی:

لوازم آرایشی خاصیت چربی دارد و با همان روش تمیز کردن لکه روغنی می‌توانید آن را تمیز کنید.

✔️ پاک کردن لکه چایی یا قهوه:

برای پاک کردن لکه چایی یا هر نوشیدنی رنگی دیگر بلافاصله با دستمال آن را تمیز کنید تا رنگ نگیرد در صورتی که رنگ نوشیدنی بر روی مبل ماند با این روش می‌توانید لکه‌های تیره را از روی سطوح مبل روشن از بین ببرید. به مقدار مساوی لیمو و کرم تارتار(tartar) را مخلوط کرده و روی لکه بگذارید پس از 10 دقیقه با استفاده از پارچه نرم و مرطوب تمیز نمایید. سپس سطح را با دستمال تمیز خشک کنید.

نکته: در هنگام خرید مبل، از فروشنده در مورد نحوه نگهداری، تمیز کردن و شستشوی مبل اطلاعات کامل را دریافت کنید.

چگونه از مبل چرم نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

مبل چرم جزو مبلمان‌های بسیار شیک و لوکس می‌باشد. اگر مبلمان چرم طبیعی باشد که قطعا قیمت بسیار بالایی دارد و نگه داری آن نیز دقت فراوانی نیاز دارد. اتفاقی که معمولا برای مبلمان چرم می‌افتد بریدگی یا پوسته شدن آن می‌باشد.

راه های جلوگیری از ترک شدن مبل چرم

نکات طلایی برای نگهداری اصولی از مبلمان چرم

  • از قرار دادن اشیا تیز در دسترس کودکان خودداری کنید تا ناخواسته مبلتان را برش ندهند.
  • از قرار دادن زغال قلیان در اطرف مبل خودداری کنید.
  • خوداری استفاده مستمر از دستمال نم دار برای تمیز کردن گرد و خاک مبل
  • قرار ندادن مبل در معرض نور آفتاب
  • قرار ندادن مبل چرم در معرض حرارت و گرما (از مواردی که منجر به نابودی مبل چرم می‌شود، گرما و حرارت است. قرار دادن مبل در کنار شومینه، بخاری یا پکیج موجب پوسته شدن چرم در کوتاه مدت می‌گردد.)
  • قرار نگرفتن مبل در معرض محیط مرطوب ( اگر در نقاطی از کشور زندگی می‌کنید که رطوبت بالایی دارد، بهتر است از خرید مبل چرم خودداری کنید)
  • استفاده نکردن از مواد تمیز کننده شیمیایی

راه کارهای جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم

مهمترین اصل در مبل چرم کیفیت مرغوب چرم آن است که اگر پارچه چرم آن نامرغوب باشد موجب پوسته و ترک خوردن زودهنگام آن می‌شود. برای جلوگیری از ترک خوردن می‌توانید با روغن مخصوص چرم، سطح آن را چرب کنید تا ماندگاری آن بالاتر برود.


تولید مبل چرم توسط کارخانه مبل سازی نیز اهمیت دارد. روش و نوع دوخت نیز در ماندگاری بالای چرم تاثیر دارد.
عمر مفید مبل چرم حدود 5 سال می‌باشد. بسته به نگهداری شما ممکن است در همان سال اول شروع به ترک خوردن بکند و ممکن است با نگهداری ویژه شما، بیش از 5 سال دوام داشته باشد.

بهترین روش برای براق کردن مبل چرم

مبل چرم با براق شدن جلوه بسیار زیادی می‌یابد مخصوصا اگر رنگ آن زرشکی یا جگری باشد!!
تمیز بودن مبل موجب برق زدن آن می‌شود. اما به مرور استفاده، مبلمان حالت کهنگی می‌گیرد. می‌توانید با استفاده از بهترین روغن مخصوص آن را براق‌تر کنید و هم در نگهداری آن کوشاتر باشید.

موادی که می‌توانید برای براق کردن مبلمان چرم استفاده کنید عبارتند از :

  • اسپری مخصوص براق کردن چرم
  • روغن نارگیل
  • واکس مخصوص براق کننده چرم
  • وازلین
  • ترکیب روغن زیتون و سرکه
  • سرکه و روغن دانه کتان (مخلوط باید یک قسمت سرکه و دو قسمت روغن دانه کتان باشد. آن را خوب تکان دهید، روی محل موردنظر مالش دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با یک پارچه دیگر آن را پاک‌کنید.)
روش‌های براق کردن مبل چرم

آنچه از تمیز کردن مبل چرم آموختیم

در این مقاله در مورد روش‌های تمیز کردن مبلمان چرم رنگ روشن و تیره صحبت کردیم. با نحوه پاک کردن انواع لکه‌ها با ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها آشنا شدیم. نگهداری مبلمان چرم و تمیز کردن مبل چرم، روش‌های براق کردن آن، جلوگیری از پوست شدن و ترک خوردن مبل چرم از دیگر نکاتی بود که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد. اگر شما هم تجربه جدید دارید برای ما و سایر عزیزانی که به دنبال راه حل هستند بیان کنید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا